dijous, 25 de juny del 2009

COCA DE SANT JOAN I

Es el segon any que faig la coca de sant joan a casa. No ho havia probat mai fins l'any passat per què em semblava que era molt difícil....i m'equivocava.No és difícil, simplement es qüestió de tenir paciencia amb els llevats. El que sí que reconec és que la thermomix simplifica molt l'amassat i això és d'agraïr.



De receptes n'hi ha moltes que en definitiva varien poc, els ingredients bàsics solen ser els mateixos, però verien pot ser en quantitat i en complements com els aromatitzants per exemple (n'hi ha que porten anís, o ratlladura de llimona, o llard de porc en comptes de mantega, etc...)

Jo aquest any he triat aquesta i n'estic molt contenta. Va quedar una coca molt esponjosa, amb un sabor i olor de pastisseria i amb aquestes quantitats va emplenar tota la plata del forn.

La vaig ornamentar amb crema, que és el que més agrada a casa, i també va quedar força bona (encara que no és la millor crema de les que he fet)

Us en deixo la recepta de tot plegat.

Ingredients:

Massa mare:
100 gr de farina de força
100 ml de llet tèbia
30 gr de llevat fresc de forner o bé un sobre de llevat sec de pa
( jo he utilitzat llevat sec de la marca vahiné)

Massa coca:
350 gr de farina (pot ser normal o de força, com vulguem)
100 gr de sucre (jo crec que és poc, n'hi posaria 150)
45 gr de llet
2 ous
80 gr de mantega
la pell ratllada d'una llimona ( jo vaig posar-hi taronja)
unes gotes d'essència de vainilla (jo 1 cull de postres)
unes gotes de essencia de azahar (jo 1 cull de postres)
1 pessic de sal (jo 1 cull de cafè)
crema pastissera
pinyons (jo no en tenia aquest cop, però hi queden molt bé)
sucre per espolvorear pel damunt.

Elaboració:

La nit anterior farem la massa mare, barrejant la llet amb el llevat per que es desfaci i després afegint la farina.Ho deixem en un bol tapat amb un film i en un lloc fresc.

Hi ha qui fa la massa mare i simplement deixen que dobli el seu volum abans de utilitzar, de manera que amb 1 hora ja està a punt. Potser la propera vegada ho provaré així i ja us en diré el resultat.




Abans de continuar també us volia ensenyar un truc que tinc per les ratlladures de llimona o taronja.En comptes d'utilitzar un ratllador fi, que és més laboriós jo pelo la fruita amb un pelador de patates, amb la qual cosaja no queda pell blanca i posteriorment ho passo pel molinet del café.

Des que tenim la cafetera Nespresso m'havia quedat el molinet del café inutilitzat , de manera que li vaig buscar altres utilitats i aquesta n'es una de molt encertada, ja que en uns segons esta la pell molt fina i tanta com en necessitem.També faig sucre glaç de la mateixa manera.






Seguim doncs amb la elaboració de la massa.

Es pot fer amb el robot que tingueu a casa (thermomix, kitchen Aid o similar) o a mà. Jo vaig utilitzar la Thermomix.

Barrejarem la llet amb la sal, la ratlladura del cítric (llimona o taronja) , la vainilla, la mantega a punt de pomada, i el sucre. Ho batrem a 40º, vel 2, 30 seg. Afegirem els ous i l'aigua de azahar i barrejarem uns segons més a vel3. Incorporarem la farina i la massa mare i programem vel espiga 4 min .Hem de veure que es desenganxa de les parets, si no hi afegirem una mica més de farina (no és exacte per què depèn de la marca de la farina). Hauria de quedar mes o menys així.




Treurem la massa del robot i la posarem al marbre espolvoreat amb farina, i l' amassarem uns segons fins que la podem traslladar a la plata del forn sense que s'ens enganxi gaire a les mans. A la plata del forn prèviament hi haurem posat un paper de forn o una làmina de silicona.

Li donarem la forma que vulguem i la pintarem amb ou batut per què en el temps de llevat no s'ens assequi la massa.

Jo he fet una de gran, però amb aquestes quantitats també quedarien bé 2 coques allargades i més estretes, per si fós el cas que les vulguessim fer diferents (ex. una de crema i una de fruita..)


Deixarem reposar la coca en un lloc sense corrents d'aire i que sigui calentet, ja que ens interessa que llevi el doble del seu volum. Jo vaig escalfar el forn a 50º, quan vaig ficar la coca el vaig apagar i amb el calor residual va tardar unes 4 hores a llevar.He parlat amb amigues que quan han utilitzat llevat fresc tarda menys temps en llevar. De totes maneres, el resultat final seria molt similar.

Mentre està llevant és el moment de fer la crema pastissera. Aquest cop vaig fer la seguent, però no és de les millors que he provat, seguiré insistint. De moment us deixo aquesta:


Ingredients per la crema:

500 ml de llet

2 ous

40 gr de farina maizena

80 gr de sucre

1 pela de llimona ( jo de taronja)



Preparació de la crema:

Posem tots els ingredients, menys la pell de llimona, al vas de la themomix, amb la papallona i batem 30 seg a vel. 3 i 1/2 .A continuació afegim la pell de llimona i programem 10 min, 100º vel 2. Ens quedarà així.

La treiem del vas i la deixem refredar.Es aconsellable posarla en un màniga pastissera quan sigui tèbia per poder-la distribuir millor sobre la coca, i que ens quedi amb un dibuix més bonic.






Quan la massa sigui llevada i la crema freda, ornamentarem la coca amb la crema, el sucre i els pinyons i la courem a forn preescalfat a 180º durant uns 20-30 min depenent de la grandaria de la coca. De totes maneres ja veurem quan la coca està amb un aspecte doradet i apetitós.



La deixem refredar i amb la olor i l'aspecte que fa la feina serà nostra per no tastar-la abans que arribi l'hora de dur-la a taula.....

Jo, per poder fer les fotos amb calma i com que els convidats eren de confiança, sí que en vaig tallar un trosset , però consti que no m'el vaig menjar ( encara que em va costar molt no fer-ho), i el vaig tornar a col.locar com si no hagués passat res....



1 comentari:

Hada Isol ♥ ha dit...

Se vé riquissima! la voy a hacer,gracias!