dijous, 22 de gener del 2009

ALLIOLI DE CODONY

Aquesta és una recepta de les de tradició familiar.Ha passat desde fa molts anys a totes le generacións de casa. Jo recordo quan jo era molt petiteta de veure a la meva àvia fent l'allioli de codony a la cuina, asseguda en una cadira i donant voltes i voltes, per anar lligant-lo, i la il.lusió que em feia quan em deixava tirar a mi l'oli: " molt a poc a poc, ara vés tirant....prou!.....una mica més......prou!...." i així s'anava lligant, i anava creixent.... Quins records!!!

Doncs bé , amb els anys ara sóc jo qui el fa a casa meva, i són els meus fills els que m'ajuden a tirar l'oli. Espero que com jo l'aprendran a fer així, de la manera més tradicional...sense màquines ni avenços que l'adulterin. No tinc res en contra dels avenços que la majoria de vagades ens fan les coses més fàcils, però penso que hi ha coses que s'han de mantenir així, tal com han sigut sempre i que no cal que siguin més fàcils, doncs perden el seu encant....

Aquesta recepta, com d'altres que ja us aniré ensenyant més endavant, se la dec la meva àvia la "iaia Flora" com tothom la coneix i és per això que avui li faig un homenatge, per que avui fa 85 anys, i per que sempre m'ha cuidat i estimat com només una "iaia" sap fer, i per que dóno gràcies per tenir-la encara al meu costat.



Us he fet un pas a pas, per que sigui més fàcil d'entendre....una imatge val més que mil paraules (encara que per a mi les paraules són sempre molt importants)


Ingredients:


1 codony
1 poma
1 ou
sal
2 o 3 alls(al gust)
oli





Preparació:

Primer de tot pelarem, en treurem les llavors i tallarem en 8 trossos el codony i la poma.

Després els bullirem uns 30 min, o fins que el codony sigui tou (ja que costa més de coure que la poma).Colarem i reservarem fins que sigui ben fred i sec.Si es pot, aquesta operació és millor fer-la el dia abans.


Ara posarem els alls pelats i tallats a trossets dins el morter,amb la sal, i els aixafarem fins que siguin puré.Anirem afegint trossos de poma i codony i continuarem aixafant...si el morter s'ompla buidar-lo en una cassola gran de fang i continuar aixafant fins a acabar tota la fruita.



Quan tinguem tot un puré dins la cassola, afegirem el rovell de l'ou a Tª ambient i ara ja comencem a donar voltes i voltes, per anar integrant els ingredeients, i farem com un allioli normal, anirem afegint oli a miques per anar lligant... fins tenir la quantitat desitjada.


La prova per veure que realment està lligat, és que la mà de morter s'aguanti dreta i vertical.




Aquesta és la textura, cremosa i amb la suavitat dels trossets de la fruita gairebé imperceptibles però amb tot el seu gust.

En aquest punt ja està llest per utilitzar amb una bona llesca de pa torrat o una carn a la brasa......ummmmmmm....ja en sento el gust..... GRÀCIES "IAIA" FLORA!!!!!!

1 comentari:

Susi ha dit...

Ostres M.Àngels!
Se'm fa la boca aigua!
Quan dius que quedem per venir a casa vostra??
Un petó!
Susi